Als consument geld verdienen aan parkeren? Dat kan!

businessxfactor marketing, samenwerken, Social Media

Als consument geld verdienen aan parkeren? Dat kan!

Door Erik Jan Koedijk , digitaal strateeg bij Koedijk.com en Business X-Factor.

Een droom die werkelijkheid wordt?

In Middelburg, waar ik al tien jaar met veel plezier woon, komen steeds meer binnenstadwinkeliers. Het is vechten voor ondernemers om nog een vrij pand te vinden. Gisteren kon ik al om half tien ’s ochtends niet meer parkeren. Dit komt door het succes dat winkeliers in Middelburg samen hebben bereikt. Hoe? Doordat de centrumbezoeker gemiddeld zo’n zeven euro per bezoek van de binnenstad verdient aan het parkeren van de auto of fiets. Ja, verdient! Dit is het resultaat van het samenwerkingsverband ‘Middelburg, connecting customers’.

‘Middelburg, connecting customers’ heeft zes maanden geleden een samenwerkingsverband gesloten met een succesvolle parkeerapp die door velen wordt gebruikt. Per € 17,50 die je besteedt in de winkel ontvang je € 1 parkeertegoed. Ook zijn er afspraken gemaakt met de gemeente Middelburg.

Echter, slechts zes maanden na start is iets gebeurd dat niemand had verwacht: er komen veel te veel auto’s in de stad en de parkeerplaatsen zijn overvol!
Vandaar dat ‘Middelburg, connecting customers’ heeft besloten een Middelburg Virtual Loyalty Card (MVLC) uit te geven. Virtual, omdat deze gekoppeld is aan je smartphone. Om de MVLC te kunnen gebruiken, moet een aantal interessegebieden ingesteld worden op het persoonlijk profiel.

Zó kunnen inwoners uit Middelburg én toeristen die de MVLC hebben direct in contact komen met gelijk gestemden. Dat kan bijvoorbeeld op drie ontmoetingslocaties die door winkeliers in Middelburg zijn gecreëerd. Ook kunnen winkeliers met sensoren in hun winkel achterhalen wat het interessegebied is van een bezoeker en kan hij de bezoeker direct een scherp persoonlijk aanbod doen. In veel gevallen is dat goedkoper dan het op het net te vinden is.

Uiteraard zijn deze gegevens ook digitaal beschikbaar, zodat winkeliers zien of ze veel bezoek krijgen van mensen die op zoek zijn naar bepaalde producten.
Winkelen wordt zo een stuk persoonlijker én leuker. Een bezoeker met een MVLC card kan er tevens voor kiezen om alle gekochte artikelen uit de winkels achteraf te laten bezorgen. Aangezien pakketjes bezorgen via internet vaak duurder is, wordt hier ook al enthousiast op gereageerd. Het lijkt niet op te kunnen!

OEF….
Ik werd wakker vanuit mijn droom uit januari 2017. Bovenstaande droom is vandaag de dag technisch al mogelijk, maar nog niet de praktijk waargenomen door mij. Ik heb Harald Bergmann (burgemeester van Middelburg), Patick Polie (directeur VVV Zeeland) en Etienne van der Sloot (binnenstad ondernemer Van der Sloot Schoenmode) gevraagd te reageren op mijn droom, want als we dit met elkaar kunnen realiseren is dat goed voor de toekomst van de ondernemers, bewoners en bezoekers van iedere stad of dorp!

Indien je contact met ons wilt opnemen voor bijvoorbeeld informatie over workshops of (in)Company trainingen, vul hieronder je gegevens in. Lees daaronder de reacties van Harald Bergmann, Etienne van der Sloot en Patrick Polie.






Reactie Harald Bergmann, burgemeester van Middelburg:

Bergmann_146060

Harald Bergmann heb ik benaderd, omdat ik trots ben op de burgemeester van de stad waar ik woon. Wat een visie heeft deze man en wat staat hij dicht bij de bevolking. Een voorbeeld voor iedere burgemeester in Nederland. In business termen zou ik zeggen “een topmanager”.

De heer Harald Bergmann laat weten dat het fijn is dat je niet in de droom hoeft te blijven en dat dit soort zaken al mogelijk zijn. Dat het slim is en makkelijk toe te passen, een soort van zegeltjes spaarsysteem. Nederlanders zijn verzot op sparen en kortingen. Wel hoopt de heer Bergmann dat de toegenomen parkeerdruk, zoals beschreven in de droom, er niet voor zorgt dat daardoor klanten weer wegblijven. Tenslotte heeft hij aan dat er in Middelburg op de locatie van AH Lange Viele al een mogelijkheid is om korting op parkeren te verkrijgen wanneer je bij hen boodschappen doet.

 

Reactie Etienne van der Sloot (binnenstad ondernemer):

etienne

Etienne vind ik een top ondernemer. Realistisch, positief, professioneel en zeer klantgericht. Om die reden was ik benieuwd naar de reactie van Etienne.

Beste Erik Jan,

dit lijkt mij een prima middel om onze bezoekers uit te nodigen om naar de binnenstad te komen.

Zeker een beloning dmv kopen op het parkeer tarief is iets waar de consument erg gevoelig voor is.

Ik hoop dat jouw “droom” een wake up call zal zijn voor de gemeente Middelburg en dat er een hoop winkeliers zullen zijn die hier in mee willen gaan, mijn interesse heb je in ieder geval gewekt!

 

Reactie Patrick Polie (directeur VVV Zeeland):

patrick

Patrick Polie is een mede panellid van Zeeuws Diep, een radioprogramma van Omroep Zeeland waar ik regelmatig door de redactie wordt uitgenodigd, zoals op zaterdag 14 mei. Ik heb VVV Zeeland ook geholpen met hun communicatie- en partnerstrategie die de afgelopen tijd wordt geïmplementeerd en “gek gemaakt” wat technologie kan toevoegen in persoonlijke communicatie. Erg trots en dankbaar dat ook Patrick wil reageren.

Hoi Erik Jan,

Het is een mooie ambitieuze droom. Technisch inderdaad te realiseren. Er is door ons (VVV in samenwerking met Economische Impuls Zeeland en Kenniscentrum Kusttoerisme) eerder al een visie ontwikkeld op deze digitale ontwikkelingen waar dit perfect op aansluit: de Digitale Zeeland Experience. Want in mijn beleving kun je dit soort infrastructuren het beste op Zeeuwse schaal in de basis ontwikkelen en vervolgens zorgen dat iedere plaats hier een maatwerk product op kan aansluiten. De infrastructuur die is opgebouwd voor de ZeelandPas zou nu al diverse zaken kunnen realiseren, zoals een loyaliteitsprogramma, koppeling met parkeersystemen etc.

De Digitale Zeeland Experience is een samenhangende digitale infrastructuur (online boeken van diensten, digitale ZeelandPas, digitale informatievoorziening, 1-op-1 marketing, dashboards voor ondernemers en zelfs uitbreidingsmogelijkheden naar inwonersdiensten) waarmee de dienstverlening aan de gast tot een fors hoger niveau getild kan worden en data gerealiseerd kan worden voor ondernemers (die weer vertaald worden in online dashboards). Van de visie is tevens een animatie gemaakt:

VVV Zeeland introduceert: Digitale Zeeland Experience:

Het project bestaat grofweg uit drie onderdelen:

• Een digitale (NFC-gebaseerde) infrastructuur waarmee het mogelijk wordt om met één drager (een digitale pas, armband of telefoon; uitgerust met de nieuwe chiptechnologie NFC) een scala aan toepassingen te benutten. Van het openen van de slagboom van de camping tot het opboeken van tickets. En van het openen van de kamerdeur tot toegang tot het openbaar vervoer.

• Tweede onderdeel is een online platform. De gast kan op dit platform een persoonlijk profiel aanmaken en eventueel zijn reisgezelschap toevoegen. Op basis van zijn samenstelling en voorkeuren (op basis van het gebruik van de digitale drager) krijgt de gast relevante content te zien in de app, de website, mailingen of andere toeristische kanalen. Zijn profiel geeft hem onder andere toegang tot allerlei handige tools en de mogelijkheid om diverse producten op te boeken. Voor de ondernemers en overheden bestaat het platform uit een online dashboard waar het gedrag van de gast (op geanonimiseerd en geaggregeerd niveau) realtime kan worden bekeken. Deze data kan worden verrijkt met ander data, zoals het weer, verkeerstellingen etc. Dit geeft de ondernemer inzicht in het gedrag van de gast en kan als basis dienen voor nieuwe investeringen in het bedrijf of de ontwikkeling van nieuwe producten.

• Om al deze data te kunnen verzamelen en verwerken, zal een geavanceerde semantische database worden ontwikkeld (door de HZ in samenwerking met externe partijen) waarin profielen van gasten worden aangemaakt en doorlopend aan profielverrijking worden gedaan. Dit is dé plaats waar alle data – die vrijkomt uit uiteenlopende middelen – bijeen wordt gebracht en van waaruit we maatwerk dienstverlening kunnen gaan bieden aan ons gasten (op basis van de persoonlijke interesses van de gast).

Kortom: Januari 2017 is wellicht snel, maar februari 2017 zou zeker moeten lukken 😉

Indien je contact met ons wilt opnemen voor bijvoorbeeld informatie over workshops of (in)Company trainingen, vul hieronder je gegevens in: