Persbericht Dentist X-Factor

businessxfactor canMEDS, KRT, marketing, tandarts, x-factor

Logo-DXF-pay-off

Dentist X-Factor

PERSBERICHT

Bussum, 23 november 2015

* Persbericht * Persbericht * Persbericht * Persbericht * Persbericht * Persbericht *

DENTIST X-FACTOR: KRIJG JE MENSEN MEE!
Oud-Idols-juryvoorzitter Henkjan Smits leert met collega’s tandartsen aantrekkelijker te maken.
Tandheelkundige professionals krijgen dankzij de Dentist X-factor workshop, die in het eerste kwartaal van 2016 op diverse plaatsen in Nederland zal starten, de kans om het contact met hun patiënten aanzienlijk te verbeteren. Hiermee zal de angst voor de tandarts verminderen en de tandartspraktijk aan aantrekkingskracht winnen. Het is het nieuwste initiatief van oud-Idols-juryvoorzitter, talentontwikkelaar Henkjan Smits en zijn collega’s, digitaal communicatiestrateeg Erik Jan Koedijk en organisatie-ontwikkelaar Katrien Braeckmans. Het is een unieke, op één complete beroepsgroep gerichte variant op de bedrijfstrainingen van Business X-factor (actief vanaf 2012).

Kent u deze gouwe ouwe van Peter de Koning uit 1996 nog: Het is altijd lente in de ogen van de tandartsassistente, voor de patiënten van de assistente is het altijd lente! Deze rooskleurige voorstelling van zaken staat enigszins haaks op de praktijkervaring. Talentontwikkelaar Henkjan Smits omschrijft de diverse uitgangspunten van de workshop: ‘Bij de Dentist X-Factor gaat het om de aantrekkingskracht van een tandartsenpraktijk. Hiervoor moet de tandarts bewust worden van zijn eigen X-factor, oftewel antwoorden krijgen op de vragen: “Wie ben ik?” (identiteit), “Wat kan ik?” (talent), “Wat wil ik?” (passie) en “Hoe kom ik over?” (imago). Pas als je dit weet, kun je gaan werken aan authentieke communicatie.’ Organisatie-ontwikkelaar Katrien Braeckmans, wier partner tandarts is, zegt dat de roep om kennis op dit vlak vanuit de beroepsgroep zelf komt: ‘Hoe profileer ik me als tandheelkundige professional? Hoe communiceer ik in de breedste zin van het woord? Hoe bouw ik fans op? Hoe creëer ik leiderschap?’

Social media vormen een wezenlijk onderdeel van de Dentist X-Factor, maar het is geen workshop als zodanig. Daar zijn er al zo veel van. Het is meer dan dat. Smits: ‘De communicatie gaat ook om hoe een patiënt door live-communicatie zijn angst voor de tandartsboor verliest.’ Dentist X-factor neemt ook de interne communicatie in de tandartsenpraktijk zelf onder de loep. Digitaal communicatiestrateeg Erik Jan Koedijk verduidelijkt: ‘De tandarts van vandaag de dag is een ondernemer, een MKB-er, met soms wel twintig man personeel in dienst. Dat vergt ook betere onderlinge communicatie, bijvoorbeeld bij functioneringsgesprekken. Dat heeft ie nooit geleerd. Daar kijkt men tegenop.’

Tandartsen zijn opgeleid als specialisten. Maar niet als communicators. Één ontevreden patiënt, en je staat tegenwoordig direct op het internet. Daar zorgt de moderne, mondige patiënt wel voor. Google zet in zijn zoekfuncties momenteel stevig in op dit soort review platforms, waardoor de keuzemogelijkheden van patiënten vergroten. Daar krijgen de tandartsen dan zelf kiespijn van. ‘De patiënten zijn bang voor de tandarts. En de tandarts op zijn beurt is weer bang voor de kritiek van patiënten op social media,’ observeert Koedijk. Het brengt de Amerikaanse claimcultuur angstvallig dichterbij.

Dat patiënten ook bereid zijn om positief nieuws te delen, blijkt een eye opener van jewelste te zijn. Maar daar moeten ze dan wel een handje bij geholpen worden. Door wie? Door hun tandarts! Laat de communicatie met patiënten nu net vaak die ene behandeling zijn die niet in het behandelpakket zit. Dat is een van de gaten in de ‘kiesmarkt’ waar Dentist X-factor op inspeelt. De sector worstelt echt met social media. Daar ligt hun expertise niet. Dentist X-factor gaat in een eendaagse workshop de sector er op trainen om beter te communiceren met hun patiënten en om beter over te komen.

De drie achter Dentist X-factor hebben een grote ervaring opgedaan met onder andere trainingen van retailers en gemeenteambtenaren, die het contact en communicatie met hun klanten sterk zagen verbeteren. Het in de workshop opgedane – niet theoretisch, maar praktisch toepasbaar – wordt doorgaans direct de volgende dag al geïmplementeerd. Tandartsen die de workshop volgen, krijgen daarvoor zes scholingspunten van KRT, het Kwaliteitsregister Tandartsen. Alleen tandartsen die hun vak bijhouden door bijscholing komen in aanmerking voor deze invloedrijke beoordeling.

De training is innovatief, laagdrempelig én vooral ook heel erg fun. Zo wordt de kennis snel opgenomen. Henkjan Smits vat het bondig samen: ‘Eigenlijk doet een tandarts veel optredens per dag en heeft een enorm vast publiek. Maar de beste tandarts is niet altijd degene die het best zijn “instrumenten” bespeelt. Net als bij artiesten gaat het om authentieke connectie met je publiek of patiënten. Daar is meer voor nodig dan vakkennis en communicatie skills alleen. Dáár is de Dentist X-Factor voor.’

De Dentist X-Factor trainers

 

Henkjan Smits (talentontwikkelaar)

Hoewel de roots van Henkjan in de muziekindustrie liggen, heeft hij zijn werkgebied al geruime tijd uitgebreid naar het bedrijfsleven. Henkjan was ook marketing director van het nationaal product bij BMG en daarmee verantwoordelijk voor artiesten als Candy Dulfer, Herman Brood, Kane, etc. De link was snel gelegd. In de muziekwereld inspireerde hij artiesten hetHenk-Jan-profiel beste uit zichzelf te halen en met minder geen genoegen te nemen. Hij maakte artiesten bewust van het belang van consistent gedrag en communicatie, waardoor fans trouw blijven en eventuele fouten vergeven. Dit is niet anders in een commerciële organisatie. Het centraal stellen van de klant is van belang om succesvol te zijn. Vandaar dat hij zijn kennis en ervaring inzet zodat jouw bedrijf haar commerciële doelstellingen bereikt.

 

Katrien Braeckmans (organisatieontwikkelaar)

De partner van Katrien is tandarts. Katrien is klinisch psycholoog en studeerde af op het thema ‘motiveren van medewerkers’. Ze was onder andere actief als katrienbraeckmansmanagementconsultant voor een Brits bedrijf en als hoofdredacteur van CFO magazine. Momenteel is zij als programmadirector en trainer werkzaam bij de Baak, voornamelijk verbonden aan de (internationale) management development trajecten en leadership journey’s die dit instituut wereldwijd verzorgt rond thema’s zoals leiderschap, persoonlijke ontwikkeling, communicatie, strategie en verandering. Katrien is nieuwsgierig, verbindend, gedreven en enthousiast. Het verdiepen van perspectieven, verbreden van kennis en dit verbinden aan de context van de organisatie waarbinnen individuen zich bewegen, zijn voor haar belangrijke elementen van een succesvolle leerervaring.

 

Erik Jan Koedijk (digitaal strateeg)

Erik Jan is energiek en gedreven en houdt zich sinds 1992 met internet en communicatie bezig. Erik Jan hielp in 1994 een eerste webshop binnen de bloemenbranche lanceren en was geruime tijd werkzaam op internationale posities, waarondeErik-Jan-Koedijkr bij NOKIA. Sinds 2007 is hij zelfstandig ondernemer en met name als directieadviseur actief. Ook wordt hij regelmatig ingeroepen in de rol van digitaal crisisadviseur. Erik Jan geeft regelmatig workshops en lezingen en is een graag geziene gast bij (internationale) congressen en evenementen. Hij onderscheidt zich door zijn kennis in sales, marketing, internationale ervaring en (internet) technologie.[/text_output]


Meer informatie